Aura Olimpik

Legasi Lagenda bersama Baba Singhe Peyadesa dan Dato’ Shukor Salleh.

Peyadesa merupakan seorang Olimpian yang beraksi di temasya sukan yang besar itu di Munich pada tahun 1972. Beliau merupakan salah seorang pelari negara dalam acara 4x400m. Selain beliau, kuartet kebangsaan terdiri daripada Mohd Hassan Omar, Sinnayah Sabapathy dan Tambusamy Krishnan. Mereka berentap di saringan ke-3 bersama atlet dari Poland, Finland, France, Jamaica dan Venezuela (Pakistan – tidak bermula). Namun, mereka tidak berjaya layak ke peringkat seterusnya setelah menduduki tempat ke-6 dengan catatan masa 3:13.51.

Shukor Salleh pula adalah salah seorang pemain pasukan Harimau Malaya yang yang layak ke Sukan Olimpik Moscow 1980. Pasukan bolasepak negara mengalahkan Korea Selatan 2-1 di final Pra-Olimpik yang berlangsung di Stadium Merdeka pada 6hb April 1980. Namun begitu hasrat untuk beraksi di pentas Olimpik tidak kesampaian setelah kerajaan mengambil keputusan untuk memulaukan temasya tersebut sebagai bantahan terhadap pencerobohan Rusia ke atas Afghanistan.

Tabik hormat dan terima kasih kami ucapkan kepada kesemua atlet yang telah berjaya ke Sukan Olimpik. Jasa dan pengorbanan anda amat kami sanjung dan hargai.

“Padam mustahil di dalam kamus hidupmu
Kita tak gentar atas semua kemungkinan
Melangkah terus penuh yakin
Kemenangan itu kian hampir
Penat dan lelah tak terasa
Terukir nama di serata dunia”

#LegasiLagenda
#LegasiLegendaDikenangYangKiniDijulang
#SukanSatukanMalaysia
#integriti
#pengorbanan
#kesabaran
#DemiMalaysia

The Olympic Aura

Legasi Lagenda with Baba Singhe Peyadesa and Dato’ Shukor Salleh.

Peyadesa was an Olympian who competed at the 1972 Munich Olympic Games. He was one of the runners in the 4x400m event. Joining him in the national quartet were Mohd Hassan Omar, Sinnayah Sabapathy and Tambusamy Krishnan. They competed in Heat 3, taking on athletes from Poland, Finland, France, Jamaica and Venezuela (Pakistan did not start). However, that was the end of their Olympic journey after placing 6th with a time of 3:13.51.

Shukor Salleh was one of the Harimau Malaya players qualified for the 1980 Moscow Olympic Games. The national football team earned their spot by defeating South Korea 2–1 in the pre-Olympic final, which took place at Merdeka Stadium on April 6, 1980. It was unfortunate that they ended up not playing on the Olympic stage as the government boycotted the Games in protest of Russia’s invasion of Afghanistan.

Our highest respect and appreciation go out to all the athletes who have made it to the Olympics. Your sacrifices will not go unnoticed.

Leave A Reply

Your email address will not be published.